Wednesday, 13 April 2011

NABI MUSA


Berabad abad lamanya, Mesir diperintah oleh raja yang menamakan dirinya Firaun. Mereka memerintah secara turun temurun. Kerana kebebasan dan kekuasaan yang ada pada raja Firaun, setiap yang menjadi raja itu, semakin lama semakin kejam dan ganas juga. Bukan saja mereka menganggap dirinya paling kuasa, malah melebihi dari itu, iaitu mereka beranggapan bahawa diri mereka itu Tuhan yang harus disembah oleh semua manusia, kerana mereka berpendapat tidak ada makhluk lain yang lebih kuasa, daripada mereka. Lebih lebih lagi terhadap bangsa asing yang hidup di negerinya iaitu Bangsa Israel yang berasal dari daerah Palestin, mereka selalu diseksa, penghidupannya disempitkan. Dengan kesalahan yang kecil, mereka dianiayai se berat beratnya. Demikianlah politik pemerintahan Firaun di waktu itu.
Pada suatu hari, tukang tenungan sendiri datang menghadap Firaun dan berkata: Akan lahir seorang anak lelaki di kalangan Bangsa Israel yang tinggal di Mesir ini. Anak itu nanti akan mengalahkan engkau dengan pemberontakan pemberontakannya dan tidak akan mengakui engkau sebagai Tuhan dan rajanya lagi.
Mendengar itu Firaun dengan segera mengeluarkan peraturan istimewanya di mana dinyatakan bahawa setiap anak lelaki Bani Israel yang dilahirkan pada waktu itu harus dibunuh, kecuali anak anak perempuan saja yang dibiarkan hidup. Demikianlah siasat jahat guna memusnahkan Bangsa Israel yang menetap di situ. Di waktu berlakunya undang undang itulah ibu Musa sedang mengandung dan sudah dekat melahirkan anak, iaitu Nabi Musa, anak Bani Israel yang mana peraturan itu berlaku bagi dirinya.
Alangkah sedihnya hati Yukabad, iaitu ibu Nabi Musa yang sedang mengandung dan sudah dekat waktunya melahirkan, sekalipun dia sendiri belum mengetahui apakah anaknya itu lelaki atau pun perempuan.
Dia terpaksa bersembunyi saja di rumahnya, agar jangan diketahui orang bila melahirkan anak. Dalam keadaan sedang bersembunyi itulah pada suatu hari Nabi Musa dilahirkan. Alangkah terkejutnya demi di lihat sang ibu, bahawa bayi yang dilahirkannya itu adalah seorang anak lelaki. Dia tidak berputus asa dan dia percaya juga bahawa anaknya itu akan hidup terus, sedapat mungkin akan ia pertahankan, jangan sampai menjadi korban undang undang yang dikeluarkan Firaun itu. Khabar kelahiran ini disimpannya baik baik, tidak terdengar oleh Firaun dan mata matanya. Tiga bulan lamanya bayi Musa itu dapat dijaga oleh ibunya sendiri, dengan tidak diketahui oleh Firaun dan kakitangannya.
Tetapi makin lama peraturan itu dijalankan makin bertambah keras juga. Pasukan pengintip diperbanyak, untuk mengetahui tempat dan nama tiap tiap perempuan mengandung dan anak anak yang baru lahir.
Tuhan lalu mewahyukan kepada ibu Musa, agar bayinya diletakkan ke dalam peti, lalu dihanyutkan ke Sungai Nil yang mengalir di hadapan rumahnya. Dengan hati yang tenang dan sabar, ibu Musa menurutkan ajaran wahyu itu. Bayinya dimasukkan ke dalam peti, lalu dihanyutkan ke Sungai Nil. Bayi yang dihanyutkan itu diiringkan dengan mata sedih oleh saudara perempuan Nabi Musa sendiri, untuk mengetahui ke mana perginya anak bayi ini nantinya. Alangkah terkejut saudara perempuan dan ibu Nabi Musa, ketika diketahuinya, bahawa peti yang membawa bayinya itu terhenti di hadapan istana Firaun, lalu diambil oleh isteri Firaun.
Ibu Musa cemas kalau kalau bayinya dibunuh oleh Firaun. Tetapi Allah lebih berkuasa. Baru saja isteri Firaun melihat wajah bayi yang hanyut terapung katung dengan sebuah peti di dalam sungai itu, timbul cinta kasih dalam hatinya terhadap bayi itu. Lalu anak itu diambil dan digendongnya, dibawa dan diperlihatkannya kepada suaminya; iaitu Firaun dengan berkata: Saya suka kepada anak ini, mari dia kita jadikan anak kita sendiri.
Firaun sendiri pun lupa akan peraturan yang dikeluarkannya. Dia pun turut tertarik untuk menjadikan bayi itu menjadi anaknya sendiri. Begitulah Nabi Musa dibesarkan dan dididik di rumah musuh besarnya, dengan siapa nantinya Nabi Musa itu sendiri akan berjuang. Alangkah senang hati Yakubad melihat dan mendengar keadaan bayinya yang selamat itu, dipelihara oleh raja besar.
Sekarang Firaun dan isterinya sibuk mencari perempuan yang dapat mengasuh dan menyusui anak angkatnya itu. Banyak sudah perempuan perempuan Mesir datang melamar untuk mengasuhnya, tetapi setiap kali hendak disusukan oleh mereka ke mulut Musa, Musa menolak tidak mahu menyusunya.
Akhirnya Firaun memerintahkan kepada Haman untuk mencari perempuan yang mahu disusui oleh bayi itu. Haman terpaksa mengendong Musa itu ke sana ke mari untuk mencari perempuan yang dimaksudkan itu. Banyak sudah perempuan yang bersedia,tetapi Musa tetap tidak mahu menyusu kepada mereka, malah tangisnya semakin keras juga yang menandakan dia sangat haus.
Bertemulah akhirnya dengan seorang perempuan, yang juga menawarkan diri untuk menyusukannya. Baru saja dia membuka susunya, dengan cepat bayi itu menyusu kepadanya.
Alangkah hairan Firaun melihat kejadian itu dan berkata:
Siapakah engkau ini, tidak seorang juga perempuan selain engkau yang mahu dia menyusu kepadanya.
Perempuan itu ialah Yukabad, ibu dari bayi itu sendiri, ibu Nabi Musa. Dijawabnyalah perkataan Firaun itu: Saya perempuan yang baik bau, pula baik susunya. Setiap bayi suka sekali menyusu kepada saya.
Begitulah Musa diserahkan kepada ibunya sendiri untuk dipelihara, diasuh dan disusukan. Dan ibu Musa mendapat upah yang lumayan dari raja Firaun yang kaya raya itu. Demikianlah caranya Allah memelihara Musa dan membalas kesabaran dan ketabahan hati ibu Musa yang telah sudi menurutkan bunyi wahyuNya.
NABI MUSA MENUJU KE MADYAN
Dengan bersembunyi Musa lalu keluar meninggalkan kota itu, kerana merbahaya buat keselamatan dirinya. Dia menghadapkan mukanya ke hadrat Allah memohon perlindungan dari segala bencana yang diniatkan orang atas dirinya.
Lapan hari delapan malam lamanya dia berjalan terus menerus menuju ke Madyan (perbatasan Hijaz dan Syam) dengan seorang diri, tidak ada teman, selain perlindungan Allah semata, tidak ada perbekalan selain takwa kepada Allah. Berjalan tanpa sepatu pula, sehingga pecah kakinya. Dengan di timpa kelaparan hebat, sehingga dia tidak sanggup lagi membunuh nyamuk dengan tangannya karena lemah dan letihnya. Sekalipun begitu, namun perjalanan diteruskan, bukan mencari keuntungan wang dan lainnya, tetapi semata mata untuk menjauhkan diri dari bahaya Firaun dan kaumnya, menghindarkan dirinya dari orang orang yang berniat buruk dan selalu mencari dia.
Akhirnya tibalah dia di Madyan. Dilihatnya banyak manusia berkumpul dan berkerumun. Setelah didekatinya, tahulah dia bahawa di sana ada sumur. Mereka adalah orang orang gembala yang sedang berebutan dahulu mendahului untuk mengambil air dari dalam sumur itu, untuk minum mereka atau kambing kambingnya. Agak tersisih dari orang banyak itu, Musa melihat pula dua orang anak perempuan sedang menjaga kambing kambingnya yang sangat kurus, jauh berbeza dengan kambing kambing orang banyak yang gemuk gemuk semuanya itu. Kedua anak perempuan itu terpaksa menyisihkan diri untuk menjaga kehormatan dirinya, tidak mahu berasak asak berebut mengambil air. Dengan sabar dia menunggu orang banyak itu selesai semuanya baru dia mengambil pula air untuk kambing kambingnya. Kadang kadang dia temui sumur itu telah kosong, dari itulah maka kambing kedua perempuan itu kurus kurus, sedang kambing orang banyak itu gemuk gemuk. Dan ini pulalah yang menyebabkan kedua anak perempuan itu selalu terlambat pulang ke rumahnya, kerana menunggu orang banyak selesai lebih dahulu.
Melihat keadaan yang demikian, bergolak pulalah dalam jiwa Musa perasaan untuk melindungi orang yang teraniaya. Musa mendekati kedua anak perempuan itu lalu bertanya: Kamu berdua sedang apa di sini?
Kedua anak perempuan itupun menerangkan kepada Musa, bahawa dia menunggu selesainya orang banyak, untuk mengambil air pula dari sumur itu. Kami tidak mahu berdesak-desakan dengan lelaki sebanyak itu. Kami terpaksa datang mengambil air ke mari, karena bapak kami sudah tua, tidak mungkin untuk datang sendiri ke mari.
Mendengar cerita kedua anak perempuan itu, Musa timbul rasa kasihannya. Dia bangkit berdiri mengambil air dari sumur itu, berasakkan dengan orang banyak, lalu diminumkan kepada kambing kambing kedua anak perempuan itu. Kemudian Musa menuju ke tempat yang agak teduh, ia duduk di situ melepaskan lelahnya. Dirasakannya benar benar penat, letih dan lapar, dia memohon kepada Tuhan untuk dikasihi atas kemiskinan dirinya itu.
Kedua anak perempuan itu dengan pertolongan Musa dapat pulang ke rumahnya agak segera dari yang sudah sudah, sehingga bapanya merasa hairan, lalu bertanya apa sebab mereka agak lekas pulang kali ini.
Mendengar cerita anak anaknya, timbul dalam hati orang tua itu (menurut ahli sejarah, orang tua ini ialah Nabi Syuaib) ingin berkenalan dengan Musa, sehingga diutuskannya salah seorang dari anak perempuannya itu untuk memanggil Musa datang kepadanya.
Setelah sampai anak perempuan itu ke dekat Musa, dengan malu malu ia berkata: Saya diutus bapa untuk memanggilmu agar sudi datang ke rumahku, kerana bapa telah berhutang budi atas kebaikanmu yang telah menolong kami.
Musa mengabulkan undangan anak perempuan yang diperintahkan bapanya itu. Keduanya sekarang berjalan beriring iringan menuju rumah anak perempuan itu. Anak perempuan di belakang, sedang Musa di muka, untuk menjaga kehormatan kedua belah pihak. Setiba di rumah, dia disambut oleh Syuaib (bapa perempuan itu) dengan dada yang lapang dan rasa terima kasih atas kebaikan dan pertolongan Musa. Anak muda itu diminta menceritakan hal ehwal dirinya; maka diceritakannya dari awal sampai akhirnya, sehingga tahulah orang tua itu akan sebab dan rahsia perjalanannya yang jauh itu.
Orang tua itu mendengarkannya dengan tenang. Tampaklah olehnya sifat sifat baik yang ada pada Musa. Orang tua itu menenangkan jiwa Musa dengan berkata: Jangan khuatir, di sini engkau akan bebas dari pengejaran kaum yang zalim itu.
MUKJIZAT MUKJIZAT NABI MUSA
Dengan harapan penuh supaya Firaun insaf akan kekurangan dirinya, insaf akan kebesaran Tuhannya, maka Musa cuba cuba memperlihatkan mukjizat yang telah dikurniakan Allah kepadanya, untuk dipertontonkan kepada Firaun, sesudah terbukti bahawa Firaun tidak mahu tunduk kalau hanya dengan kata kata belaka.
Bukan terhadap Firaun saja, tetapi hendaknya dapat pula menginsafkan para bangsawan yang tak lebih dan tak kurang pada kekafiran mereka, bahkan mereka itulah sebenarnya yang telah menghasut dengan nasihat nasihatnya yang amat kejam, sehingga Firaun menjadi bertambah sesat dan kejam juga.
Dengan mengucapkan syukur kepada Tuhan yang telah menurunkan berbagai rahmat dan nikmat, Musa mulai memperlihatkan mukjizatnya yang besar. Tongkat yang berada di tangannya, dilemparkannya ke tanah. Tiba tiba tongkat itu menjadi ular besar, sehingga Firaun dan para bangsawannya betul betul takjub melihatnya.
Cobalah mukjizaterlihatkan yang lainnya lagi ! kata Firaun kepada Musa, dengan harapan Musa tidak akan dapat lagi berbuat apa apa selain semacam itu saja.
Musa segera memasukkan tangannya ke ketiaknya. Sejurus kemudian tangan itu dikeluarkannya. Tangan tersebut mengeluarkan sinar yang berkilau kilauan, lebih hebat dari cahaya kilat, sehingga dunia menjadi terang benderang kerananya, mata Firaun dan para bangsawannya menjadi silau.
Firaun merasa sudah tidak mempunyai daya lagi untuk mengalahkan Musa. Dia berpaling menuju ke tempatnya bersama sama dengan para bangsawannya. Dalam hatinya timbul berbagai bagai fikiran jahat, dengan cara bagaimana dapat mengalahkan Musa. Kehebatan Musa itu dicuba diperkecil kecilkannya, dia menganggap bahawa itu semua sihir semata. Dia lupa akan kebesaran Allah yang telah memberikan mukjizat itu.
Berkata Firaun kepada para bangsawannya:
Kedua tukang sihir itu (Musa dan Harun), rupanya ingin mengalahkan kita dengan sihirnya, ingin mengeluarkan kita dari negeri ini dengan kekuatan sihirnya. Bagaimanakah pandangan kamu sekalian tentang hal ini?
Semua bangsawan dan pembesarnya itu menjawab:
Kedua orang itu perlu kita kalahkan, dengan mendatangkan semua ahli ahli sihir bangsa kita yang telah masyhur kepandaiannva itu, untuk mengalahkan Musa, bahkan untuk melenyapkan kedua mereka itu dari permukaan bumi ini.
Sebagaimana kita ketahui, bahawa Mesir di masa Firaun itu masyhur sekali dengan ilmu sihirnya. Keahlian tukang sihir Mesir ketika itu telah dapat mengalahkan semua tukang tukang sihir yang bagaimanapun juga pintarnya di atas dunia ini. Dan atas kehebatan ilmu sihir para pengikutnya itulah, maka Firaun dapat berkuasa dan menjadi raja besar.
Fikiran para bangsawan dan pembesar itu masuk pula di akal Firaun. Semua tukang sihir diperintahkan datang berkumpul, dari seluruh pelusok Mesir, baik dari desa mahupun dari kotanya.
Lalu Firaun berkata kepada Musa:
Apakah engkau sengaja datang ke mari untuk mengusir kami dari negeri kami dengan kekuatan sihirmu itu, hai Musa?
Ditegaskannya oleh Firaun, bahawa Musa tidak akan dapat berbuat lebih dari itu, kerana rakyat Firaun sudah termasyhur ahli tentang ilmu sihirnya. Musa diperintahkannya untuk berhadapan dengan tukang tukang sihir yang sudah dikumpulkannya itu guna mengadukan kepintaran. Musa menurut agar pertandingan kepintaran itu diadakan di hadapan rakyat banyak, agar orang banyak dapat mengetahui, siapa yang benar dan siapa pula yang tidak benar dan palsu dalam hal ini.
Dalam pada itu Firaun dengan segala daya upayanya, memilih di antara tukang tukang sihir yang berpuluh puluh ribu itu, beberapa ribu saja yang benar benar pintar dan telah terbukti kepintaran mereka. Untuk dihadapkan kepada Musa untuk mengalahkannya, bahkan kalau dapat untuk melenyapkan Musa sekali.
Kepada masing masing tukang sihir itu dijanjikan oleh Firaun akan pangkat yang tinggi dan harta sebanyak banyaknya, bila tukang tukang sihir itu berjaya mengalahkan Musa dalam hal ini. Hari yang telah ditetapkan itupun datanglah. Baik Firaun dan para bangsawannya, mahupun semua tukang sihir yang ribuan jumlahnya itu sama sama berkumpul di tanah lapang yang luas, dimana hampir seluruh rakyat pun turut menjadi penonton.
Nabi Musa dan Harun berdua saja, tampil ke tengah tengah lapangan pertandingan.
Di tempat itu berkatalah Musa kepada sekalian tukang sihir:
Celaka besar bagi orang yang berbuat dusta tentang Allah. Kamu sekalian sudah mendustakannya, kamu kira mukjizat ini sebagai sihir, kamu persamakan saja antara sihir dengan mukjizat, antara yang batil dengan yang hak. Barangsiapa yang mencuba memalsukan yang hak dan membenarkan yang palsu, maka orang itu akan kalah dan rugi semata mata.
Seruan dan kata kata Musa yang singkat itu, rupanya lancar sekali masuknya ke dalam telinga tiap tiap tukang sihir itu. Dan kata kata ini akan memberi saluran yang baik sekali dalam fikiran mereka untuk mencari jalan yang benar, di antara dua keadaan yang saling bertentangan, yang sedang mereka hadapi sekarang ini.
Tiba tiba semua tukang sihir yang puluhan ribu jumlahnya itu, dipanggil oleh Firaun untuk berkumpul dan berbaris dengan gagah, sedang di masing masing tangan mereka tergenggam seutas tali dan sebuah tongkat. Hal itu sengaja dikerjakan oleh Firaun, untuk memperlihatkan kekuasaannya kepada Musa dan Harun, agar Musa dan Harun takut dan orang banyak bersemangat.
Dengan demikian, orang banyak rata rata sekarang ini percaya akan kemenangan tukang tukang sihir yang banyak itu, yakin bahawa Musa dan Harun akan dapat dikalahkan dan dibinasakan di tengah tengah pertandingan itu.
Firaun segera memerintahkan untuk mulai pertandingan. Lalu berkata tukang tukang sihir itu kepada Musa: Apa kamu akan memulai mempertunjukkan kehebatanmu, ataukah kami yang akan memulainya?
Musa dan Harun sedikitpun tidak gentar akan semua pertunjukan kekuasaan Firaun itu. Dengan tak khuatir sedikitpun, tukang tukang sihir itu dipersilakan memulai akan kehebatan sihirnya. Dengan memperlindungkan diri kepada Allah, serta berdoa akan pertolongan Allah, Musa mempersilakan tukang tukang sihir itu melepaskan tali dan tongkat tongkat mereka.
Dengan serentak, mereka melepaskan tali dan tongkat dari tangannya masing masing. Di hadapan Musa dan Harun tiba tiba merayaplah beribu ribu ekor ular kecil, yang kesemuanya menuju ke arah Musa dan Harun, untuk membinasakan mereka berdua.
Jelas terdengar oleh Musa akan wahyu Allah ketika itu:
Jangan takut, hai Musa, engkaulah yang lebih unggul.
Musa segera melepaskan tongkatnya, seketika itujuga menjelma menjadi seekor ular yang luarbiasa besarnya. Semua ular yang kecil kecil itu segera ditelannya sampai habis, dalam waktu sekejap mata saja. Melihat kejadian itu semua tukang tukang sihir merasa takjub dan tercengang. Tampaklah oleh mata kepalanya sendiri, bagaimana kebenaran dapat melenyapkan kepalsuan, begitu pula yang hak dapat menyapu bersih akan kesesatan. Sekalian tukang sihir itu, dengan serentak tunduk dan bersujud di hadapan Musa dan Harun, kerana mereka menginsafi akan kesesatan perbuatannya serta ilmunya, mereka bertaubat dan memohon ampun kepada Allah, atas segala dosa yang telah mereka lakukan selama ini. Menggetarlah tubuh Firaun menahan kemarahan, setelah ia melihat kejadian itu. Terasa olehnya mahkota yang berada di kepalanya bergerak mahu roboh, kekuasaannya yang diharapkan-nya akan bertambah kuat, tetapi ternyata malah semakin merosot. Kejadian yang dilihatnya itu, dirasakannya seolah olah angin taufan yang paling dahsyat, yang mungkin akan dapat menumbangkan kerajaan yang didirikannya di atas segala kepalsuan dan kebodohannya.
Kerana banyaknya orang orang yang sama tunduk dan beriman kepada Musa dan Harun, lalu Firaun mengeluarkan undang undang darurat yang mengancam kepada siapa yang keluar dari ketaatan terhadap dirinya. Berbagai-bagai hukuman dicantumkan dalam undang undang yang baru itu, ada hukuman potong tangan, potong kaki, hukum gantung, salib dan sebagainya.
Kalau rasa keimanan telah meresap ke dalam jiwa seseorang manusia, walaupun dengan kekuatan senjata apa saja, keimanan itu tidak akan dapat dicabut keluar, Tidak ada sebuah kekuasaan yang bagaimana juga besar dan perkasanya yang sanggup mem-belokkan hati orang yang beriman itu, sekalipun dengan ancaman ancaman yang bagaimana juga hebat dan beratnya, Mereka yang telah beriman itu hanya berkata: Kami beriman kepada Tuhan, agar diampuniNya segala kesalahan dan dosa dosa kami, yang telah kamu paksakan terhadap kami untuk mengerjakan serta mempelajari sihir. Allah lebih baik dan lebih kekal.
BANI ISRAEL SESAT DAN ENGKAR LAGI
Di zaman itu sungguh tidak ada satu bangsa di dunia ini yang paling banyak menerima rahmat dan nikmat serta tuntunan dari Allah, selain bangsa Bani Israel itu. Bukan hanya nikmat yang berupakan hasil bumi dan binatang ternakan serta kekayaan alam saja, tetapi pula kekuasaan, kepintaran dan sebagainya. Lebih lebih lagi rahmat Tuhan yang telah melepaskan mereka dari beberapa seksaan atas diri mereka, ketika mereka berada di Mesir, di bawah jajahan Firaun. Mereka dilepaskan dan dimerdekakan Tuhan dari kehinaan dan ketakutan di bawah pimpinan Nabi Musa dan Harun. Mereka disesatkan oleh Samiri, kemudian dibetulkan Allah dan diampuni dosa mereka. Begitu pula sewaktu mereka terkepung oleh tentera Firaun sampai terdesak ke laut, maka dibentangkan Allah jalan raya di atas lautan itu, lalu Allah menghancurkan Firaun serta tenteranya di hadapan mata kepala mereka sendiri, agar mereka dapat hidup aman di atas bumi ini. Kepada mereka diturunkan Tuhan makanan dari langit, yang berupakan Manna dan Salwa, ketika mereka sedang berada ditengah tengah padang pasir di mana tidak ada makanan dan minuman. Kalau tidak demikian, sudah pasti mereka akan mati kelaparan di tengah padang pasir yang panas terik itu.
Lebih besar dan hebat lagi rahmat dan nikmat Tuhan kepada Bani Israel, kerana Bangsa Israellah yang diangkat Tuhan menjadi orang orang yang mulia, menjadi Nabi dan Rasul yang besar, untuk memimpin mereka, mengeluarkan dari lembah kebodohan, kesesatan dan kesengsaraan, menjadi bangsa yang maju dan bangsa yang memimpin.
Berulang kali nikmat dan rahmat itu silih berganti diturunkan Tuhan kepada mereka, berulang kali pula mereka silih berganti sesat dan menderhaka akan ajaran Allah. Sungguhpun begitu, Allah masih memberikan juga ampunan kepada mereka, berkat doa dari para Nabi dan Rasul mereka.
Untuk menyempurnakan rahmat dan nikmat Tuhan terhadap mereka, telah disediakan Allah sebuah negeri yang dinamakan negeri suci, iaitu Syria yang sekarang ini. Di situlah mereka akan hidup aman dan tenteram, serta bahagia, berkuasa dan tidak dikuasai bangsa lain. Maka diperintahkan oleh Tuhan, agar mereka di bawah pimpinan Musa segera memasuki negeri yang sudah disediakan Allah, untuk tempat tinggal mereka. Ini adalah suatu perintah Tuhan yang wajib ditaatinya bersama sama dengan Nabi Musa dan Harun.
Perintah ini disampaikan Nabi Musa kepada mereka itu:
Masuklah kamu ke tanah suci Syria yang telah diwajibkan oleh Allah atasmu. Janganlah kamu mundur ke belakang, kerana merasa takut untuk melawan musuhmu yang sedang berkuasa di negeri itu. Jika ternyata kamu mundur, sungguh kamu ini adalah orang orang yang rugi.
Tetapi kerana mereka mengetahui bahawa di dalam negeri itu berdiam orang orang yang kuat dan berani, maka untuk menghindarkan dirinya dari pertempuran, sebab takut mati, perintah Allah itu mereka tampik, serta mereka menjawab kepada Musa:
Hai Musa, sesungguhnya di dalam negeri ini berdiam beberapa orang yang gagah berani, Kami tidak akan berani memasukinya, sebelum mereka yang gagah berani itu keluar dari sana. Jika mereka sudah keluar dari sana, baru kami berani masuk ke dalamnya.
Mendengar jawapan dan sanggahan mereka itu, Musa dan Harun yang merasa takut akan ditariknya kembali nikmat dan rahmat yang telah dijanjikan Tuhan itu, berkata kepada kaum yang sudah mulai pandai menyanggah itu: Masukilah olehmu negeri itu dari pintunya. Dengan jalan begitu, bila kamu masuk ke dalamnya, kamu akan dapat mengalahkan mereka. Hendaklah kamu menyerahkan dirimu kepada Allah, sekiranya kamu benar benar orang yang beriman!
Mereka menjawab pula: Ya Musa, sekali kali kami tidak akan memasuki negeri itu, sebelum mereka keluar. Sebab itu hendaklah engkau saja yang masuk lebih dahulu ke dalam negeri itu bersama Tuhanmu. Maka berperanglah engkau dan Tuhanmu dengan mereka itu, kami duduk menanti di sini.
Rupanya sanggahan mereka itu sudah tidak dapat tawar menawar lagi, walaupun bagaimana juga usaha Nabi Musa dan Harun menganjurkan mereka, agar tunduk terhadap perintah Tuhan untuk memasuki negeri itu. Mereka tetap menolaknya, bahkan menyanggahnya dengan kata kata kekafiran lagi. Akhirnya harapan Musa dan Harun mulai tipis, kerana Musa dan Harun tidak akan menjalankan paksaan terhadap mereka, hanya diserahkan kembali urusan ini kepada Tuhan, sambil berkata:
Ya Tuhanku, sesungguhnya saya tidak dapat memaksa mereka, selain dapat memaksa diri saya sendiri bersama diri saudara saya Nabi Harun. Sebab itu ceraikanlah antara kami berdua dengan orang orang yang engkar dan fasik itu.
Dengan kejadian ini, maka turunlah firman Allah yang menghukum mereka: Sesungguhnya tanah suci itu diharamkan bagi mereka untuk memasukinya selama empat puluh tahun, sedang mereka akan bergelandangan hidupnya di bumi ini dengan kesesatan. Sebab itu (hai Musa) janganlah engkau berdukacita terhadap orang orang yang fasik itu. Benar saja, dalam empat puluh tahun lamanya, mereka tidak keruan tujuan hidupnya di bumi ini, tidak menentu apa yang harus mereka perbuat, tidak menentu pula makan dan minumnya. Dalam masa empat puluh tahun itu, boleh dikatakan kesemuanya yang menjadi biang keladi keingkaran dan kesesatan ini, begitu pula pembesar pembesar turut musnah semuanya, kini tinggallah anak anak dan keturunan mereka saja. Dari keturunan inilah kemudian ada yang baik dan ada pula yang sesat.
Yang baik di antaranya, tetap mengikuti ajaran Nabi mereka dan yang sesat, terus menerus terusir dari sebuah negeri ke negeri lain. Pengusiran ini dialami mereka bukanlah selama empat puluh tahun saja, tetapi sampai dalam abad kedua puluh ini masih juga dialaminya.
QARUN
Qarun ini termasuk keluarga yang terdekat pula kepada Nabi Musa a.s. Kepada Qarun ini, Allah telah memberikan harta kekayaan yang banyak sekali, yang tidak ada tolok bandingnya di seluruh dunia ini, sehingga kalau anak kunci gudang gudang tempat menumpuk harta Qarun itu dikumpulkan semuanya, maka tidak ada seorang pun yang bagaimana juga kuatnya, yang dapat memikul anak anak kunci itu.
Kalau anak kunci gudangnya sudah sebegitu banyak dan beratnya, dapatlah kita kirakan sendiri berapa banyak gudangnya, berapa jumlah harta kekayaan yang ada padanya dan yang dikuasai oleh Qarun itu.
Dengan harta yang banyak itu, bukan main senang dan bahagianya hidup si Qarun itu. Rumahnya dibuat sebesar besarnya dan sebagus bagusnya, pakaiannya dari yang paling bagus dan mahal harganya. Banyak khadamnya yang bekerja untuk melayani keperluannya, banyak pula budak yang dibelinye, untuk dijadikan pelayan dan hiasan gadungnya.
Sungguh harta benda den kekayaan itu, sejak dahulu sudah menjadi perhiasan hidup di dunia, yang menjadi pusat segala kebahagiaan den kegirangan. Tetapi kerana harta dan kekayaan yang banyak itu pulalah di antara orang yang dianugerahi harta itu, menjadi manusia yang sombong dan jahat perangainya, menjadi orang yang angkuh lagi bertambah aniaya, bukan bertambah baik dan pengasihani.
Dengan harta yang banyak itu, dia bukan menolong memperbaiki dan menolong nasib orang orang yang miskin, tetapi malah memaksa dan mencelakakan mereka yang miskin itu, memperbudak mereka serta memeras tenaganya, sampai tinggal kulit pembalut tulang saja.
Demikian pulalah halnya si Qarun ini. Sudah dapat hidup senang dengan hartanya, dia ingin mencelakakan orang yang tidak berharta den hidup melarat. Dia merasa berkuasa dengan kekuasaan yang tidak terbatas, kekuasaan yang dipergunakannya untuk menekan den memeras, pula untuk mencelaka serta merosakkan.
Tuhan memerintahkan kita untuk menuntut kekayaan dan kesenangan yang ada di dunia ini, tetapi jangan sekali kali lupa akan nasib kita di akhirat nanti. Tetapi Qarun hanya dunia saja yang menjadi arah tujuan hidupnya, dia tidak mengenal Tuhan, apalagi akan percaya dengan akhirat. Tuhan memerintahkan agar jangan berbuat kerusakan di muka bumi ini, tetapi Qarun segala kerjanya hanya untuk merusak semata.
Kepada Qarun pun dengan perantaraan Nabi Musa, diperintahkan Allah untuk berbuat kebaikan, tetapi perintah ini dijawab oleh Qarun dengan sombong sekali:
Saya peroleh harta benda ini, dengan tenaga den ilmu pengetahuan saya sendiri. Qarun lupa, bahawa Allah telah merusakkan tidak sedikit orang orang dan bangsa bangsa yang kaya raya dan kuat serta barkuasa. Qarun acapkali keluar memperlihatkan kesenangan hidup dan kekayaannya kepada orang sekampungnya. Dengan perbuatan ini, banyak orang yang bercita cita untuk menjadi kaya raya seperti dia pula: Alangkah baiknya kalau saya beroleh kekayaan seperti yang diperoleh Qarun itu, kata mereka.
Orang orang yang berilmu dan suci serta beriman kepada Allah sama berkata: Pahala dari Allah lebih baik dari harta sebanyak itu. Tetapi kata kata mereka ini tidak diacuhkan oleh orang banyak, sedikit sekali orang yang dapat memahamkannya, iaitu golongan orang orang yang beriman dan bersabar saja.
Qarun semakin giat menambah harta dan kekayaannya, semakin jahat juga terhadap orang orang sekampungnya itu, semakin sombong dan angkuhnya. Kerana sudah keterlaluan dan menyolok mata akan kesombongan dan kejahatannya, maka banyak orang orang yang beriman sama menasihatinya, agar dia jangan terlalu gembira dan sombong dengan harta kekayaannya: Kami bukan irihati melihat kekayaanmu dan tidak pula melarangmu berbahagia, senang serta bergembira dengan hartamu itu, tetapi kami hanya menasihatkan, agar carilah olehmu jalan yang halal saja menambah hartamu itu dan pakailah harta itu dengan baik. Bila dapat, tolonglah orang orang yang melarat dan miskin dengan sebahagian saja dari hartamu itu. Berbuat baiklah engkau terhadap mereka, sebagaimana Allah telah berbuat baik terhadapmu. Dengan jalan begitu, mudah mudahan Tuhan akan menambah berlipat kali ganda hartamu itu, dengan segala berkat dan rahmatNya.
Segala nasihat itu jangankan didengar dan dijalankan, malah Qarun menghina orang yang menasihatinya sebaik itu. Dia menyombongkan diri dan memerahkan muka serta matanya, sambil menjawab: Saya tidak memerlukan nasihat dari kamu sekelian. Tanpa nasihatmu pun saya dapat hidup senang dan berbahagia. Seya lebih ahli daripada kamu sekalian, akal saya lebih pintar. Saya manjadi kaya ini, adalah suatu tanda bahawa saya lebih pintar dari kamu. Malah sayalah sebenarnya yang lebih berhak menasihati kepadamu sekalian !
Sebagai jawapan pula terhadap nasihat yang baik itu, pada suatu hari Qarun keluar dengan pakaian dan perhiasannya yang serba mahal harganya, ia menuju khalayak ramai, diiringi oleh pengiring pengiring dan budak budaknya yang tidak terhingga banyaknya itu.
Seluruh orang kampung itu, yang terdiri dari kaum fakir miskin dan melarat, sama keluar menyaksikan akan kekayaan Qarun itu, untuk menontonnya. Dengan keluhan dan bersedih hati, banyak di antara mereka yang melarat itu sama berkata satu sama lain: Alangkah bahagianya Qarun dan alangkah sengsaranya kita ini.
Dengan wahyu Allah, Nabi Musa lalu mengumumkan kewajiban berzakat bagi orang yang kaya, untuk dibahagi bahagikan kepada orang orang yang melarat dan sengsara. Perintah Tuhan ini pun disampaikan pula oleh Musa kepada Qarun.
Dengan mengejek dan berolok, Qarun menolak perintah ini:
Ada ada saja perintah Tuhan Musa ini, kata Qarun di hadapan Nabi Musa.
Musa lalu menjawab: Ini adalah perintah Allah, hai Qarun, saya sampaikan kepadamu, kerana Allah telah menetapkan saya sebagai pesuruhNya !
Ah, ada ada saja akalmu untuk mambohongi saya. Mula mula engkau katakan tentang agama baru, kemudian engkau perintahkan mengeluarken zakat. Sungguh engkau ini seorang pembohong, kata Qarun kepada Musa mengengkari perintah Tuhan yang disampaikan kepadanya.
Sesudah berdebat lama dan tidak membawa hasil apa apa itu, lalu Qarun tampil ke hadapan orang banyak yang telah sama tunduk kepade ajaran Musa.
Musa itu orang yang irihati, kata Qarun kepada orang banyak, yang sebenarnya Musa itu menutup apa yang sebenarnya tersembunyi dalam hati kecilnya, untuk mendapat hartabenda. Musalah orang yang paling jauh dari agama dan ajaran Tuhan.
Semua perkataannya itu didengar Musa dengan kesabaran saja. Setelah Musa tidak mempunyai harapan lagi untuk memperbaiki pendirian Qarun yang sesat itu, lalu Musa menyerahkan urusan itu kepada Allah kembali, dengan sepatah doa agar janganlah hendaknye manusia banyak itu dapat disesatkan kembali oleh ucapan Qarun dan oleh harta kekayaan dunia ini.
Doa Nabi Musa ini dikabulkan oleh Tuhan. Tanah sekitar istana dan gudang gudang kekayaan Qarun itu mulai bergarak, lalu pecah, akhirnya tenggelam ke dalam perut bumi, bersama dengan istana, gudang dan Qarunnya sekali.
Tidak seorang juga khadam khadamnya yang dapat menolongnya dan tidak seorang pula dari orang orang kampungnya yang ingin memberikan pertolongan kepadanya.
Dengan demikian tamatlah riwayat Qarun dan segala harta kekayaannya yang melimpah ruah itu.
Melihat kejadian yang hebat itu, maka orang orang yang melarat di kampung itu, sama menyesal atas keinginan dan doanya, agar menjadi orang kaya saperti Qarun itu. Mereka sama berkata: Kalau tidak kerana Allah, tentu kita ini sekaliannya akan musnah ditelan bumi, saperti yang terjadi atas diri si Qarun itu.



 

No comments:

Post a Comment